Lågintensiv rörelse gör oss bättre på jobbet

Sedan bildskärmarnas intågande i våra liv har vardagen blivit betydligt mer stillasittande, inte minst på arbetsplatsen. Därför är det viktigt att på ett så naturligt sätt som möjligt, kompensera för rörelsebortfallet. Dels för att vi mår bättre fysiskt av att röra oss, men också för att vi presterar bättre.

Issa Moosavifar arbetar idag som brand manager på Sono Group. Det innebär huvudsakligen att se till att det finns ett uppdaterat kontorssortiment som är framtaget för att må bra på sin arbetsplats. Issa är i grunden leg. arbetsterapeut och idag förser han Sono Brands med kunskap om olika sortiment, bidrar vid framtagande av nya produkter och håller interna utbildningar. I 15 år har han arbetat med kontorshälsa och kontorsergonomi. Issa berättar:

– Väldigt många är beroende av bildskärmar för att kunna genomföra sina arbetsuppgifter. Det i sin tur leder ofta till bortfall av lågintensiv rörelse, vilket arbetsplatsen kan kompensera för genom att erbjuda olika typer av rörelseprodukter anpassade för kontor.

 

Det finns många sätt att få in lågintensiv rörelse, menar Issa:

– Ett sätt är såklart att ta egna initiativ till att göra squats medan kaffet blir klart, eller att ha ett stretchband/miniband att använda när datorn startar upp.

– Andra sätt är att välja promenadmöten framför traditionella möten. Det funkar särskilt bra om mötet sker mellan ett fåtal personer.

– Du kan också installera ett pausprogram i datorn som påminner om att det är dags att röra på sig.

 

Men allra smidigast är det förstås om arbetsplatsen erbjuder rörelseprodukter.

– Om du har tillgång till kontorscykel kan du utan vidare ha cyklat en halvmil innan klockan nio, samtidigt som du hunnit kolla mailen och planerat dagen. Ett annat alternativ är att komplettera kontorsstolen med ett promenadband.

 

Det finns flera anledningar till att lågintensiv rörelse under arbetsdagen är viktigt. Dels mår vi fysiskt bra av att röra oss lite hela tiden, men det har också en hel rad psykiska aspekter, berättar Issa.

– Enligt studier blir kreativiteten och vår förmåga att lösa problem betydligt bättre om vi rör oss.

– En annan uppskattad effekt är att det motverkar de negativa effekterna av stress. Vi blir helt enkelt bättre problemlösare och tänkare av att inte sitta still.

För att få in rörelse i arbetsdagen på ett naturligt sätt finns smarta produkter. Ett exempel är Bike It-serien som består av kontorscyklar med olika funktioner.

– Den enklaste, Bike It Easy, funkar bäst till traditionella stolar utan hjul, som exempelvis de stolar som ofta finns i klassrum. Bike It Easy är vår minsta kontorscykel och består av en trampplatta som enkelt går att flytta.

– Bike It 2.0 är den mest sålda varianten. Den är prisvärd och fungerar med höj- och sänkbara bord.

– Bike It Premium kommer färdigmonterad och sitsen är enkel att justera upp och ner. Premium passar väldigt bra när man är flera som ska dela på kontorscykeln, som i till exempel ett kontorslandskap.

– Bike It Workstation är en helhetslösning på hjul med cykel och bord. Den är smart och funkar i flera miljöer. Den kan användas som en extra arbetsplats, eller användas av två medarbetare samtidigt; det finns en cykelplats och en ståplats vid bordet.

– Workstation är väldigt prisvärd. Du får både en kontorscykel och ett höj- och sänkbart bord i en och samma produkt.

 

För den som inte vill cykla finns andra alternativ.

– Sono Brands har ett promenadband också. Det är enkelt att fälla ihop, tunt att förvara och har dessutom två hjul som gör det enkelt att förflytta.

– Det finns en lösning för alla vad gäller lågintensiv rörelse på arbetet. Det bästa är såklart en kombination av att själv ta initiativ, till exempel genom promenadmöten, och att ha en arbetsplats som är utrustad med kontorscyklar och gåband, avslutar Issa.