5 tips för att höja fokus i klassrummet

Sanna Dibell är utbildad beteendevetare och har arbetat som ergonomispecialist inom Sono koncernen i snart fyra år. Här ger hon sina fem bästa tips på hur man med hjälp av rätt möbler och smarta lösningar kan skapa ett klassrum som hjälper eleverna att fokusera.

1. Struktur och ledarskap

Det är viktigt att göra det tydligt för eleverna vad som förväntas av dem i klassrummet. För att uppnå struktur och bra ledarskap brukar Sanna rekommendera att pedagogen utgår från ”De sju frågorna”, det vill säga:

  1. Vad ska jag göra?
  2. Var ska jag vara?
  3. Vem ska jag vara med?
  4. Hur länge ska det hålla på?
  5. Vad ska hända sen?
  6. Vad behöver jag ha?
  7. Varför ska jag göra det?

 

2. Skapa en bra ljudmiljö

Möblerna i klassrummet kan bidra till en bra ljudmiljö. Genom att till exempel sätta ljuddämpande golvskydd på bord och stolar undviker man skrapande ljud. För elever som störs mycket av ljud kan ett eget krypin vara en lösning. Ett sådant skapas genom till exempel golvskärmar eller bordsskärmar. En annan lösning är att ha noice cancelling-hörlurar att låna ut.

 

3. Flexibilitet

För att alla elever ska ha möjlighet att fokusera så bra som möjligt krävs flera alternativa arbetsplatser i ett klassrum. Om klassrummet erbjuder ståplats, Bike it school, mjuka fåtöljer, balansbollar och mattor kan eleverna hitta en plats som passar just dem. Dessutom ökar det förståelsen för vad man själv behöver – men också för att alla inte har samma behov.

4. Ljus miljö

Ljus är viktigt för att hålla sig pigg och fokuserad hela dagen. Det bästa alternativet är dagsljus, och det är viktigt att ljuset är jämt och tillräckligt. Genom att byta ut gamla blinkande armaturer och lysa upp mörka hörn skapas en miljö som gynnar fokus. Ett annat tips är att låta de elever som vill bära keps. Kepsar är utmärkta huvudbonader för att minska intryck och skapa arbetsro.

 

5. Rörelse

Forskare är överens om att människor behöver fysisk aktivitet för att hjärnan ska fungera optimalt. Bland annat kan rörelse göra det enklare för vissa elever att ha impulskontroll och fokusera på sina uppgifter. Exempel på hur man kan tillgodose rörelsebehovet är genom att erbjuda olika arbetsplatser (som stående, aktivt sittande eller cyklande) men också genom korta rörelsepauser, promenadlektioner, aktiva raster, utelektioner eller en springrunda runt skolan.